Od 4 sierpnia 2025 r. w Sejmie procedowany jest rządowy projekt nowelizacji Kodeksu pracy oraz ustawy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS).
Propozycje te mają na celu wprowadzenie uproszczeń w prawie pracy. Zakładają uproszczenie rozliczeń, ujednolicenie zasad reprezentacji pracowników i szersze wykorzystanie form elektronicznych w komunikacji kadrowej. Nowelizacja ma wejść w życie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Na czym dokładnie będą polegały zmiany i czy będą korzystne dla pracodawców i pracowników? O tym w dzisiejszym artykule.
Nowy termin wypłaty ekwiwalentu za urlop
Obecnie ekwiwalent za niewykorzystany urlop staje się wymagalny w dniu rozwiązania umowy o pracę. W rezultacie konieczne jest przygotowanie dodatkowych list płac i przelewów. Co więcej, pojawia się ryzyko błędów, ponieważ wysokość świadczenia bywa wyliczana jeszcze przed faktycznym ustaniem stosunku pracy.
Projekt przewiduje, że ekwiwalent będzie wypłacany w terminie najbliższej wypłaty wynagrodzenia. Ma to uprościć rozliczenia i pozwolić pracodawcy na dokładniejsze ustalenie kwoty do wypłaty.
Dwuosobowa reprezentacja pracowników w sprawach ZFŚS
W firmach, w których nie działają związki zawodowe, przy ustalaniu zasad dotyczących zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uczestniczy obecnie jeden przedstawiciel pracowników. Jest to rozwiązanie odmienne od innych obszarów prawa pracy, gdzie wymaganych jest co najmniej dwóch reprezentantów. Nowelizacja przewiduje ujednolicenie zasad – również w sprawach ZFŚS pracowników ma reprezentować dwóch przedstawicieli.
Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja firma korzysta z nowoczesnych i zgodnych z prawem rozwiązań, dołącz do grona naszych klientów! Sprawdź, jak możemy Ci pomóc: [Kadry i płace – JB Solutions]
Digitalizacja wniosków pracowniczych
W Kodeksie pracy występują różne określenia dotyczące formy składania wniosków i oświadczeń („pisemna”, „na piśmie”, „pisemny”). Często oznacza to konieczność stosowania tradycyjnej formy papierowej, co bywa niewygodnym wyjątkiem od wszechobecnej elektronicznej formy porozumiewania się, szczególnie przy pracy zdalnej.
Projekt zakłada wprowadzenie możliwości realizowania szeregu czynności w postaci papierowej lub elektronicznej. Dotyczy to m.in. wniosków o:
- indywidualny rozkład czasu pracy,
- system pracy weekendowej,
- urlop bezpłatny,
- odbiór czasu wolnego za nadgodziny.
Zmiana ma usprawnić komunikację między pracodawcą a pracownikami i pozwolić na szersze korzystanie z narzędzi elektronicznych w bieżącej obsłudze kadrowej.
Podsumowanie
Planowane zmiany w Kodeksie pracy mają na celu uproszczenie obowiązków pracodawców i dostosowanie przepisów do realiów współczesnego rynku pracy. Najwięcej korzyści mogą przynieść w obszarze rozliczeń kadrowo-płacowych oraz codziennej komunikacji z pracownikami.
Warto jednak śledzić dalsze prace legislacyjne, ponieważ projekt jest na wczesnym etapie i może jeszcze ulec modyfikacjom – o czym będziemy informować na naszym blogu.
Powyższe podsumowanie ma charakter ogólny i dotyczy przepisów aktualnych na dzień publikacji artykułu. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia w konkretnej sprawie – skorzystaj z formularza kontaktowego.