Usługi reklamowe od podmiotu zagranicznego

Usługi reklamowe od podmiotu zagranicznego

Nabywając usługi reklamowe od podmiotów zagranicznych należy pamiętać, że po stronie podmiotu polskiego może powstać obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, tzw. podatku u źródła.

Przepisy dotyczące poboru podatku u źródła

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa CIT”), podatek dochodowy z tytułu przychodów uzyskiwanych na terytorium Polski przez podatników zagranicznych z tytułu m.in. świadczenia usług doradczych, reklamowych oraz świadczeń o podobnym charakterze, ustala się w wysokości 20% przychodów. Analogiczny przepis zapisany jest w art. 29 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podmioty polskie, które dokonują wypłat należności z powyższych tytułów, jako płatnicy są zobowiązane pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tychże wypłat. Powyższe przepisy oznaczają więc, że polski podmiot, wypłacając podmiotowi zagranicznemu wynagrodzenie z tytułu nabywanych usług reklamowych, zobowiązany jest do potrącenia podatku u źródła w Polsce w wysokości 20%.

Usług reklamowe

Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia usług reklamowych. Organy podatkowe uznają, że reklama to działanie mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach w celu zachęcenia ich do nabycia towarów od tego właśnie, a nie innego podmiotu gospodarczego. Reklama musi zawierać elementy wartościujące towar lub zachęcające do jego kupna, a za reklamę należy uznać wszystko to, co zawiera informacje, które nie są niezbędne do zawarcia umowy. Z kolei pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej (Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 28 października 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.308.2019.2.PC).

Usługi reklamowe w interpretacjach organów podatkowych

Oprócz najbardziej oczywistych przypadków usług reklamowych i świadczeń o podobnym charakterze, do tej samej grupy – podlegającej obowiązkowi poboru podatku u źródła w Polsce – zalicza się m.in. umieszczanie logo marki w katalogach wydawanych przez daną firmę oraz na stronach internetowych (interpretacja DKIS z 23 czerwca 2020 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.109.2020.2.BJ), opłacenie powierzchni wystawowej i wniesienie opłaty rejestracyjnej dające możliwość bezpłatnego umieszczenia w katalogu wystawców, umieszczenia nazwy firmy i prezentacji na stronie internetowej targów, dostępu do portalu wystawców i sklepu internetowego (interpretacja DKIS z 14 lutego 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.482.2019.2.AK), a także usługi udostępnienia nośników mediów i powierzchni reklamowej bez względu na jej rodzaj (tradycyjna, np. słupy ogłoszeniowe, tablice reklamowe, billboardy, miejsce w prasie drukowanej, czas antenowy, prasa, radio, telewizja; elektroniczna, np. okienka na stronach internetowych, aplikacje mobilne, platformy internetowe (interpretacja DKIS z 30 lipca 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.178.2019.1.PW).

Usługi reklamowe a podatek u źródła

Powyższe przepisy dotyczące poboru podatku u źródła stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Polskę. Zgodnie z większością umów zawartych przez Polskę, dochody z tytułu usług reklamowych będą traktowane jako „zyski z przedsiębiorstwa”, które będą opodatkowane za granicą, chyba że przedsiębiorstwo zagraniczne prowadzi działalność gospodarczą w Polsce poprzez położony tu zakład. Niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji podatkowej (z pewnymi wyjątkami w przypadku płatności powyżej 2 milionów złotych, przy których i tak może powstać obowiązek poboru podatku u źródła). W przypadku, gdy podmiot zagraniczny nie przedstawi takiego dokumentu lub też Polska nie posiada umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z państwem, w którym kontrahent ma siedzibę, wówczas polski podmiot jest zobowiązany do pobrania 20% podatku u źródła.

Niniejsze podsumowanie ma charakter ogólny. Stan prawny aktualny na dzień publikacji artykułu. W przypadku zainteresowania poszczególnymi zagadnieniami prosimy o kontakt.

    Administratorem danych osobowych jest JB Solutions sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna 11, 80-864 Gdańsk, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000518202, NIP: 5842735503, REGON: 222071637. Adres e-mail: info@jbsolutions.pl (w tytule wiadomości prosimy o dopisek „dane osobowe”).

     

    Podobne wpisy