Współczesny rynek pracy coraz częściej przekracza granice państw. Zagraniczne firmy zatrudniają pracowników w Polsce. Powstaje jednak pytanie czy zagraniczny pracodawca, który nie ma w Polsce zakładu podatkowego i zatrudnia pracowników w Polsce, jest zobowiązany do obliczania, poboru i odprowadzania zaliczek na podatek od dochodów tych pracowników
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych („Ustawa PIT”):
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Jak wynika z powyższego przepisu płatnikiem zaliczek na podatek od dochodów ze stosunku pracy jest podmiot określony w przepisach Ustawy PIT jako „zakład pracy”. Z przepisu tego, nie wynika, że płatnikiem nie może być podmiot zagraniczny.
Praktyka organów podatkowych
Na podstawie powyższych przepisów Ustawy PIT, w wydawanych indywidualnych interpretacjach, organy podatkowe uznają, że podmioty zagraniczne zatrudniające pracowników w Polsce i nie posiadające w Polsce zakładu podatkowego w rozumieniu przepisów właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie mają obowiązków płatnika.
Przykładowo w interpretacji z 3 listopada 2023 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.794.2023.2.JK2) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że:
Wykładni regulacji zawartej w art. 32 Ustawy PIT należy jednak dokonywać z uwzględnieniem ogólnych reguł wykładni prawa dotyczących zakresu obowiązywania danej normy w określonym miejscu, czasie oraz w stosunku do określonych podmiotów. W przypadku realizacji obowiązku płatnika, w art. 38 tej ustawy, ustawodawca przesądził, że związek ten wyraża się w okoliczności posiadania miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium Polski albo prowadzenia na jej terytorium działalności.
Analogiczne stanowisko można odnaleźć w interpretacji z 30 grudnia 2022 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.813.2022.2.KF).
Zakład podatkowy a obowiązki płatnika
Na podstawie tych interpretacji można dojść do wniosku, że obowiązki płatnika zależą od tego czy podmiot zagraniczny posiada w Polsce zakład podatkowy. Jeżeli taki zakład powstanie w Polsce, wówczas podmiot zagraniczny będzie miał obowiązki płatnika od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom związanych z takim zakładem. Jeżeli jednak takiego zakładu nie będzie, wówczas obowiązki płatnik nie powstaną.
Co ciekawe jednak, w jednym z najnowszych orzeczeń Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że okoliczność uzyskania statusu zakładu podatkowego pozostaje bez znaczenia dla obowiązków pracodawcy, który jako płatnik zobligowany jest do pobrania i odprowadzenia zaliczki na poczet podatku dochodowego z tytułu wypłaconych wynagrodzeń pracownikom oddelegowanym do pracy w Polsce. Zatem pracodawca zagraniczny obowiązany będzie do realizacji obowiązków płatnika od momentu, gdy osoby świadczące na jej rzecz pracę będą podlegać opodatkowaniu w Polsce (wyrok z 18 grudnia 2024 r., sygn. II FSK 362/22).
Należy uważnie analizować czy wyrok ten wpłynie na praktykę organów podatkowych w tym zakresie.
Samodzielne rozliczenie podatku
Skoro zagraniczny pracodawca nie będzie zobowiązany do pobrania zaliczek na podatek, powstaje pytanie kto powinien zapłacić podatek od wypłaconego pracownikowi wynagrodzenia.
W myśl art. 44 ust. 1a pkt 1 Ustawy PIT podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników ze stosunku pracy z zagranicy są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy. Podatnicy są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień – przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową.
Przepis ten oznacza, że osoby zatrudnione przez podmiot zagraniczny na podstawie umowy o pracę wykonujące pracę w Polsce mają obowiązek wpłacać we własnym zakresie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia ze stosunku pracy. Dowiedz się więcej tutaj.
Powyższe podsumowanie ma charakter ogólny i dotyczy przepisów aktualnych na dzień publikacji artykułu. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia w konkretnej sprawie – skorzystaj z formularza kontaktowego.