Wprowadzenie obowiązku publikacji strategii podatkowej było istotną zmianą w polskim systemie podatkowym. Obowiązek ten ma na celu zwiększenie transparentności podatkowej największych podmiotów gospodarczych oraz przeciwdziałanie agresywnemu planowaniu podatkowemu. Poniżej przybliżymy podstawy prawne tego obowiązku, podmioty nim objęte, zakres informacji wymaganych w strategii podatkowej, miejsce publikacji oraz konsekwencje niedopełnienia obowiązku.
Przepisy ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych
Obowiązek publikacji strategii podatkowej wynika z art. 27c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa CIT”). Przepisy te zostały wprowadzone nowelizacją ustawy z dnia 28 listopada 2020 roku i zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2021 roku. Głównym celem regulacji jest zapewnienie większej przejrzystości w zakresie podejścia podatników do kwestii podatkowych oraz monitorowanie ich działań w obszarze planowania podatkowego.
Kto jest zobowiązany do publikacji strategii podatkowej?
Zgodnie z art. 27c Ustawy CIT, obowiązek publikacji strategii podatkowej dotyczy:
- podatników, których przychody w roku podatkowym przekroczyły równowartość 50 milionów euro (przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości); oraz
- podatkowych grup kapitałowych (PGK) – niezależnie od wysokości osiągniętych przychodów.
Obowiązek ten nie dotyczy natomiast małych i średnich przedsiębiorców, co oznacza, że mniejsze podmioty gospodarcze są z niego zwolnione.
Co musi zawierać strategia podatkowa?
Strategia podatkowa to dokument, który powinien obejmować informacje dotyczące polityki podatkowej przedsiębiorstwa. Choć Ustawa CIT nie przewiduje szczegółowego wzoru strategii, zgodnie z art. 27c ust. 2 dokument ten obejmuje, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, w szczególności:
1. informacje o stosowanych przez podatnika:
- procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,
- dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej (np. w zakresie opinii zabezpieczających, uprzednich porozumień cenowych czy porozumień podatkowych);
2. informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Polski, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych;
3. informacje o:
- transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi w Polsce,
- planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych;
4. informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:
- ogólnej interpretacji podatkowej,
- interpretacji przepisów prawa podatkowego,
- wiążącej informacji stawkowej,
- wiążącej informacji akcyzowej;
5. informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika w tzw. rajach podatkowych;
- z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.
Informacja o realizowanej strategii podatkowej sporządzana przez podatkową grupę kapitałową zawiera informacje, w odniesieniu do podatkowej grupy kapitałowej oraz każdej ze spółek wchodzących w jej skład.
Gdzie należy opublikować strategię podatkową?
Podmioty zobowiązane do sporządzenia strategii podatkowej muszą opublikować dokument, w języku polskim, na swojej stronie internetowej. Jeśli przedsiębiorstwo nie posiada własnej strony internetowej, strategia powinna być udostępniona na stronie podmiotu powiązanego. Informacja ta powinna zostać umieszczona na stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego (art. 27c ust. 4 Ustawy CIT).
Dodatkowo, w tym samym terminie podatnik ma obowiązek powiadomić naczelnika urzędu skarbowego o publikacji strategii podatkowej poprzez złożenie stosownej informacji.
Sankcje za niedopełnienie obowiązku
Niezłożenie strategii podatkowej w wymaganym terminie wiąże się z ryzykiem nałożenia sankcji. Zgodnie z przepisami, naczelnik urzędu skarbowego może nałożyć na podatnika, w formie decyzji, karę pieniężną w wysokości do 250 000 złotych (art. 27c ust. 8 Ustawy CIT).
Powyższe podsumowanie ma charakter ogólny i dotyczy przepisów aktualnych na dzień publikacji artykułu. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia w konkretnej sprawie – skorzystaj z formularza kontaktowego.