Co to znaczy znak TM, C, R, SM przy logo. Czym się różnią

Co oznacza znak TM, C, R, SM przy logo. Czym się różnią?

Przedsiębiorcy rejestrują nazwy i logo firmy, by odebrać oszustom możliwość czerpania z ich renomy i pozycji budowanej na rynku często przez wiele lat. W przypadku prób podszywania się można dochodzić swoich praw na drodze sądowej między innymi ze względu na przepisy Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Co oznacza symbol znaku towarowego — znak TM, znaczek R w kółku, znak C czy znak usługowy SM? Wyjaśniamy!

Czym jest znak towarowy?

Znak towarowy (z ang. trademark) to każde oznaczenie, które umożliwia odróżnienie towarów lub usług danego przedsiębiorcy od analogicznych towarów lub usług innej marki. Możliwości są tu duże — zazwyczaj przedsiębiorcy decydują się na zarejestrowanie nazwy lub logo swoich firm, ale może to być także zapach, dźwięk lub inne oznaczenie, które da się jednoznacznie opisać w Urzędzie Patentowym. Potwierdzeniem wykonania takiego kroku jest świadectwo rejestracji. Z kolei każdy wymieniony przez nas we wstępie symbol oznacza znak towarowy. Zarejestrowany znak towarowy opatrzony takim symbolem jest korzystnie postrzegany przez klientów i kontrahentów. Nadaje marce także większego znaczenia na rynku. Przede wszystkim jednak chroni przed podszywaniem się pod markę. Warto mieć przy tym na uwadze, że brak zarejestrowanego znaku towarowego nie jest przeszkodą do dochodzenia swoich praw w przypadku oszustwa. Jeśli przedsiębiorca dowiedzie przed sądem, że pierwszy używał danej nazwy i logo, także może otrzymać odszkodowanie.

Co to jest znak TM –™?

Znak ten oznacza znak towarowy w krajach anglosaskich. Najczęściej widzimy mały symbol TM przy logo. Skrót wywodzi się od angielskiego określenia trademark. Niekoniecznie musi być on zarejestrowany. To bardzo istotne. Posługiwanie się symbolem TM nie wymaga rejestracji znaku przez Urząd Patentowy. Korzystanie z niego nie oznacza automatycznie, że przeprowadzono taki proces.

Co daje znak TM dla firmy?

Co w praktyce daje umieszczenie TM przy logo firmy?

  • Przedsiębiorstwo zyskuje w oczach klientów i kontrahentów większą renomę.
  • Dla oszustów jest sygnałem, że dana nazwa może być zastrzeżona i zniechęca ich do podszywania się. Warto jednak wiedzieć, że wielu nieuczciwych konkurentów zdaje sobie sprawę z dużej swobody w posługiwaniu się tym oznaczeniem, więc taka ochrona nie zawsze jest skuteczna.
  • Nadaje bardziej profesjonalnego wyrazu nazwie firmy.

Z tego powodu symbol ten jest powszechnie stosowany i bardzo popularny.

Co należy zrobić, aby uzyskać znak TM?

Warto wskazać na to zdecydowanie: każda firma może umieszczać TM przy logo, także przy znaku niezarejestrowanym. Zamieszczenie go w świetle prawa nie ma znaczenia. Korzystanie z tego symbolu nie jest regulowane przez prawo.

Co grozi za używanie znaku TM bez rejestracji?

Wymienione wcześniej czynniki oznaczają, że symbolu znaku towarowego TM można swobodnie używać bez rejestracji. W takim przypadku nie grożą za to żadne sankcje.

Co to jest znak R –®?

Symbol R w kółku także wywodzi się z języka angielskiego i jest skrótem od słowa registered. W tym wypadku oznacza znaki towarowe zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, a także zastrzeżone w EUIPO i WIPO.

Jakie korzyści przynosi symbol R dla firmy?

Ze znaczkiem R w kółku wiążą się już bardziej wymierne korzyści:

  • Podnosi prestiż marki w oczach klientów i kontrahentów.
  • Znak towarowy zyskuje większe znaczenie w obrocie handlowym.
  • Dla oszustów tak oznaczane znaki towarowe są już jasnym sygnałem, że próby podszycia się będą wiązały się z konsekwencjami prawnymi.
  • Przynosi te same korzyści, które sprawiają, że warto pomyśleć o rejestrowaniu znaków towarowych: przede wszystkim świadczy o możliwości sprawnego dochodzenia swoich praw na drodze sądowej.
  • Chroni także markę przed nieintencjonalnym i nieświadomym wykorzystaniem nazwy przez inny podmiot.

Tym samym rejestracja znaków towarowych symbolizowana przez użycie symbolu R jest lepszym wyborem niż wykorzystywany powszechnie i niemający pokrycia w prawie znaczek TM.

Co należy zrobić, aby uzyskać znak R?

O ochronie marki, a właściwie jej nazwy, logo lub innego znaku towarowego, świadczy zatem symbol R. By móc go stosować, konieczne jest przejście procedury rejestracji znaków towarowych w Urzędzie Patentowym. Można to jednak zrobić przez Internet za pośrednictwem specjalnego wniosku. Obejmuje on podanie informacji na temat firmy, określenie znaku towarowego i wykazanie, które towary lub usługi mają być oznaczone znakiem towarowym. Zarówno na etapie wniosku, jak i po jego przyjęciu konieczne jest uiszczenie opłaty. W przypadku odmowy istnieje możliwość wniesienia sprzeciwu.

Co grozi za używanie znaku R bez rejestracji?

Niektórzy przedsiębiorcy — z niewiedzy lub chęci ominięcia przepisów — używają tego symbolu bez rejestracji. Czasem wydaje się im, że to oznacza oryginalność danego pomysłu. Nie jest tak — co więcej, grożą za to konsekwencje prawne.

Art. 308.

Kto wprowadza do obrotu towary oznaczone znakiem towarowym z wyróżnikiem mającym wywołać mylne mniemanie, że przedmioty te korzystają z takiej ochrony, podlega karze grzywny.

Grzywna może wynieść do 5 tysięcy złotych.

Co to jest znak C – ©?

Na rynku stosuje się różne symbole. Wśród nich jest także znak C w kółku — skrót od copyright, czyli prawo autorskie. Także przypomina o ochronie prawnej danej marki. Co więcej, jeśli logo firmy jest wyjątkowo oryginalne, można przy nim umieścić zarówno znaczek TM (bez rejestracji), jak i znaczek R (po rejestracji) w połączeniu z symbolem copyright.

Jakie korzyści przynosi symbol C dla firmy?

Wiemy już, co dla firmy oznacza TM lub R. Co z kolei z C?

  • Także podnosi prestiż w oczach klientów i kontrahentów.
  • Czasem zniechęca oszustów do kradzieży własności intelektualnej lub przemysłowej.

W praktyce jednak znak ten nie całkiem jest potrzebny.

Co należy zrobić, aby uzyskać znak C?

Symbol C może być stosowany podobnie jak znaczek TM — bez rejestracji. Wynika to jednak z faktu, że prawo autorskie przysługuje automatycznie twórcy. Praktyka ta wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, w których konieczne było przejście procedury w Copyright Office. Dziś nie jest to konieczne.

W Polsce ochrona własności intelektualnej jest domyślna. Nie ma potrzeby rejestracji w Urzędzie Patentowym. Znaczek nie jest regulowany prawnie, podobnie jak symbol TM. Jedynie jest przypomnieniem, że dany utwór jest chroniony prawem autorskim i w razie jego nieuczciwego wykorzystania twórca będzie dochodzić swoich praw. Jeśli jesteś właścicielem marki, zawsze pamiętaj o przeniesieniu praw autorskich, gdy ktoś sporządza dla Ciebie utwór taki jak logo firmy.

Co grozi za używanie znaku C bez rejestracji?

Z używaniem znaku C bez rejestracji nie wiążą się żadne sankcje prawne. Ochrona własności intelektualnej jest automatyczna, natomiast znak ten ma jedynie działanie ostrzegawcze dla potencjalnych oszustów i podkreśla oryginalność pomysłu czy utworu przed klientami.

Co to jest znak SM – ℠?

Symbol SM — service mark — także wskazuje, że oznaczenie jest znakiem towarowym. Jest podobne jednak do symbolu TM i nie niesie ze sobą rzeczywistej ochrony. Odnosi się jednak do usług, a nie do towarów.

Jakie korzyści przynosi symbol SM dla firmy?

Oznaczenie SM ma takie same korzyści, jak symbol TM. Co oznacza znak usługowy dla firm?

  • Zwiększa prestiż na rynku.
  • Zniechęca potencjalnych oszustów na pierwszy rzut oka.

Nie daje jednak dodatkowej ochrony.

Co należy zrobić, aby uzyskać znak SM?

Symbol SM nie wiąże się z dodatkowymi korzyściami prawnymi, dlatego nie trzeba podejmować żadnych kroków, by móc się nim posługiwać.

Co grozi za używanie znaku SM bez rejestracji?

Ze stosowania znaku SM bez rejestracji nie wynikają żadne sankcje.

Czym się różni oznaczenie R od TM?

Co w praktyce dla przedsiębiorcy oznacza TM? Nie wiąże się on z żadną realną ochroną, a jedynie taką, jaka przysługuje w Polsce domyślnie, czyli o wymiarze lokalnym i po wcześniejszym dowiedzeniu, że marka posługiwała się danym niezarejestrowanym znakiem towarowym jako pierwsza. Podobnie wygląda sytuacja ze znakiem SM. Jedyne oznaczenie, które ma praktyczny wymiar, to znak R, który przysługuje po rejestracji.

JB Solutions — wsparcie na drodze rejestracji znaku towarowego

Jeśli chcesz zastrzec nazwę, logo firmy lub inny znak towarowy bądź potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej w związku z tą procedurą, skontaktuj się z nami. O ochronie marki przed nieuczciwą konkurencją wiemy wszystko — sprawnie także przeprowadzamy przedsiębiorców przez cały proces. Wspieramy w doborze znaku i chronionych towarów i usług, wybieramy kategorie, do których przypisana ma być firma, w razie potrzeby odwołujemy się od decyzji. Od rejestracji znaku towarowego dzieli Cię tylko kilka kroków, w których Ci pomożemy. Zadzwoń i dowiedz się więcej!

Więcej informacji o rejestracji znaku towarowego z JB Solutions znajdziesz tutaj.

Niniejsze podsumowanie ma charakter ogólny. Stan prawny aktualny na dzień publikacji artykułu. W przypadku zainteresowania poszczególnymi zagadnieniami prosimy o kontakt.

    Administratorem danych osobowych jest JB Solutions sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna 11, 80-864 Gdańsk, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000518202, NIP: 5842735503, REGON: 222071637. Adres e-mail: info@jbsolutions.pl (w tytule wiadomości prosimy o dopisek „dane osobowe”).

     

    Podobne wpisy

    Klasy towarowe: dlaczego są tak istotne w kontekście znaków towarowych?
    12 lipca, 2022

    Klasy towarowe