Zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, każda spółka akcyjna oprócz zarządu, powinna również posiadać radę nadzorczą. W przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością powołanie rady nadzorczej jest (z pewnymi wyjątkami) dobrowolne. W spółce, w której została ustanowiona rada nadzorcza, należy pamiętać o prawidłowym rozliczaniu wydatków z nią związanych.
Rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad wszystkimi dziedzinami działalności spółki. Przepisy Kodeksu spółek handlowych określają szczegółowo uprawnienia i obowiązki członków rady nadzorczej. Członkom rady nadzorczej, może (aczkolwiek nie musi), zostać przyznane wynagrodzenie. Wynagrodzenie określa statut lub uchwała walnego zgromadzenia.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa CIT”) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Wśród kosztów wymienionych w tzw. negatywnym katalogu ujętym w art. 16 Ustawy CIT wskazano, że do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółek komandytowej i komandytowo-akcyjnej, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji (ust. 1 pkt 38a).
Jak wynika z powyższego przepisu spółka będzie uprawniona do zaliczenia do kosztów podatkowych jedynie wynagrodzenia członka rady nadzorczej z tytułu sprawowania swojej funkcji.
Inne wydatki na rzecz członków rady nadzorczej nie będą kosztem uzyskania przychodów. Przykładowo, w interpretacjach podatkowych wskazuje się, że do kosztów podatkowych nie będzie można zaliczyć wydatków na przeloty i koszty zakwaterowania (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 października 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.457.2018.1.MST), jak również kosztów szkoleń (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 września 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.347.2024.4.KW).
Składki od wynagrodzenia a koszt podatkowy
Na podstawie przepisu Ustawy CIT może powstać wątpliwość czy składki na ubezpieczenia społeczne, fundusz pracy i wpłaty na pracownicze plany kapitałowe, które spółka z mocy prawa jest zobowiązana pobierać, stanowią koszt podatkowy.
Na szczęście dla podatników organy podatkowe uznają, że składki takie należy zaliczyć do tzw. „kosztów pracowniczych”. Składki te stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem, że zostaną opłacone w terminie wynikającym z przepisów ustawy o pracowniczych planach kapitałowych – w związku z wpłatami dokonywanymi do pracowniczych planów kapitałowych – oraz w terminie wynikającym z odrębnych przepisów – w związku ze składkami na fundusz pracy i ubezpieczenia społeczne. Takie stanowisko zajął przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 25 września 2023 r. (sygn.0111-KDIB2-1.4010.300.2023.1.KK).
Wydatki na organizację posiedzenia
Z powyższego art. 16 ust. 1 pkt 38a Ustawy CIT nie wynika wykluczenie z kosztów podatkowych wydatków na rzecz obsługi wskazanych w tym przepisie organów, które to wydatki należy uznać za związane z funkcjonowaniem samej jednostki.
Wydatki ponoszone przez spółkę na organizację posiedzeń rady nadzorczej nie mają charakteru osobowego, lecz związane są z funkcjonowaniem obligatoryjnych organów spółki. Ich zaliczenie do kosztów podatkowych uwarunkowane jest więc spełnieniem ogólnej reguły art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, przy braku zaistnienia przesłanek wykluczenia z art. 16 ust. 1 Ustawy CIT (tak też Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 1 października 2018 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.371.2018.2.MJ).
Niniejsze podsumowanie ma charakter ogólny. W przypadku zainteresowania poszczególnymi zagadnieniami prosimy o kontakt.