Spółka Limited (LTD) – dla kogo i na jakich zasadach?

Kiedy decydujesz się na założenie działalności gospodarczej, na gruncie polskich przepisów pojawia się przed Tobą szereg opcji: od jednoosobowej działalności gospodarczej, przez spółki osobowe (np. jawna, partnerska), na spółkach kapitałowych (np. z o.o.) kończąc. Każda z tych opcji ma zarówno swoje wady, jak i zalety – dlatego dobrym pomysłem jest, by przed podjęciem decyzji wszystkie możliwości przedyskutować z księgową lub doradcą podatkowym. Spotykając się ze specjalistą, warto zadać mu dodatkowe pytanie o to, czym jest spółka limited (LTD) i na jakich warunkach można ją założyć oraz prowadzić. Najważniejsze informacje na ten temat zebraliśmy w poniższym artykule – zapraszamy do lektury!

Jak Prowadzić Spółkę LTD z Polski?

Brytyjska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością do wysokości udziałów (ang. Private company limited by shares – stąd skrót Limited) stanowi najpopularniejszą formę spółki kapitałowej w Wielkiej Brytanii. Obywatele Polski mogą ją bezpiecznie założyć i prowadzić, podlegając pod prawo angielskie – dzięki obowiązującej Konwencji o Unikaniu Podwójnego Opodatkowania między Polską a UK. W tym celu nie muszą być rezydentem podatkowym UK, a nawet mieszkać na Wyspach (chociaż oczywiście pewne wymagania trzeba spełnić).

Co więcej, od 2020 roku obowiązuje między Polską a Wielką Brytanią w szerszym zakresie również tzw. Konwencja MLI, w wyniku której pojawiła się zmieniona metoda unikania podwójnego opodatkowania – z poprzednio obowiązującej metody wyłączenia z progresją na metodę zaliczenia proporcjonalnego. Z tego względu w przypadku polskich rezydentów podatkowych konieczne jest złożenie zeznania podatkowego również w Polsce, jednakże tylko w przypadku faktycznej wypłaty wynagrodzenia na rzecz pracownika lub dyrektora.

Spółka LTD a spółka z o.o. – jakie są różnice?

Spółkę Limited można traktować jako odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, ale zasady jej prowadzenia (nawet po Brexicie) są znacząco uproszczone w stosunku do rodzimego rynku. Najważniejsze z nich przedstawiamy poniżej.

  1. Wspólnikiem w spółce LTD może być dowolna osoba i (podobnie jak w przypadku spółki z o.o.) można mieć tylko jednego udziałowca – wówczas osoba rejestrująca posiada 100% udziałów.
  2. W obu przypadkach wymagany jest kapitał zakładowy, ale w UK ta kwota wynosi zaledwie… 1 GBP (spółka z o.o. – 5 tys. PLN).
  3. W spółce LTD udziałowcy (tzw. shareholders) nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania spółki wobec osób trzecich – ich odpowiedzialność finansowa ograniczona jest do wysokości wniesionych przez nich wkładów do majątku firmy. Dyrektor ponosi z kolei odpowiedzialność wobec zarówno shareholders, jak i osób trzecich (czyli tzw. stakeholders) w sytuacji niedopełnienia swoich obowiązków.
  4. W przypadku spółki LTD kwota wolna od podatku dla pracownika/dyrektora wynosi 12 570 GBP rocznie (w Polsce 30 tys. PLN), a składki na ubezpieczenie społeczne ponosi się, gdy dochód miesięczny przekracza 758
  5. Proces rejestracji spółki LTD jest szybki i prosty (odbywa się przez stronę internetową) – zwykle już po 3 dniach można faktycznie działać, podczas gdy w Polsce formalności jest więcej.
  6. Oba typu spółek zobowiązane są do prowadzenia odpowiedniej dokumentacji i rozliczeń podatkowych, jednak przepisy prawa brytyjskiego są pod tym względem łatwiejsze. W UK obowiązuje bowiem uproszczona dokumentacja handlowa, która opiera się o tzw. invoice (odpowiednik polskiej faktury VAT). Oczywiście istnieją również umowy handlowe, purchase orders itp., ale – co do zasady – dokumentacja, prawo i zasady rozliczeń w UK są mniej skomplikowane niż polskie, zwłaszcza w przypadku małych działalności.

Spółka limited – zakładanie w 2024 roku

Od stycznia 2024 roku obowiązują nowe wymogi dotyczące zakładania spółek LTD w Wielkiej Brytanii. Wprowadzone zmiany w przepisach mają na celu zwiększenie przejrzystości i przeciwdziałanie oszustwom. Z tego powodu konieczne jest:

  • podanie właściwego adresu firmy

Dotychczas warunkiem założenia spółki LTD było posiadanie brytyjskiego adresu siedziby (do korespondencji), co można było zapewnić, korzystając np. ze skrzynki pocztowej (PO Box). Zgodnie z nowymi przepisami spółki LTD muszą mieć podany „właściwy adres” jako siedzibę firmy. „Właściwy” – czyli jaki? Wg Companies House to taki, gdzie należy spodziewać się, że wszelkie dokumenty przesyłane do siedziby spółki dotrą do osoby działającej w jej imieniu, a co więcej, wszelkie dokumenty przesłane na ten adres mogą być rejestrowane poprzez potwierdzenie doręczenia.

Co można więc zrobić, gdy nie ma się stałego adresu w UK? Skorzystać np. z wirtualnego biura z opcją obsługi korespondencji.

  • podanie adresu mailowego

Bezwzględnie wymagane jest obecnie również podanie adresu mailowego, który Companies House będzie mógł wykorzystywać do komunikacji z firmą (nie będzie udostępniany do wiadomości publicznej).

  • złożenie oświadczenia o legalności

Nowe przepisy wymagają od Ciebie, żebyś przy rejestracji spółki LTD złożył oświadczenie, w którym potwierdzisz, że firma jest zakładana zgodnie z prawem. Co więcej, legalność jej działania będziesz musiał potwierdzać co roku w Confirmation Statement.

  • rozliczenie w formie cyfrowej

Od stycznia 2024 roku trzeba posiadać odpowiednie oprogramowanie, by przeprowadzić rozliczenie z Companies House – do obsługi księgowej wybierz więc firmę, która jest w nie wyposażona.

To jednak nie wszystkie zmiany, jakie Companies House wprowadziło od nowego roku – więcej piszemy w tym artykule.

Spółka LTD w Polsce – podsumowanie

Pomimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej rynek UK wciąż przychylnie patrzy na obcokrajowców myślących o prowadzeniu biznesu poza granicami swojego kraju – także tych, którzy nie mają rezydencji podatkowej. Tę opcję posiadania działalności gospodarczej mogą szczególnie rozważyć osoby wykonujące wolny zawód czy pracujące zdalnie (IT, marketerzy, graficy, e-commerce itp.), które nie potrzebują biura czy zakładu produkcyjnego, nie chcą zatrudniać pracowników, a ich działalność nie wymaga posiadania licencji. Wtedy nic nie stoi na przeszkodzie, by założyć firmę w UK – ale oczywiście w każdej sytuacji warto skonsultować ten temat z doradcą podatkowym lub księgowym. Sprawdź, jak my możemy Ci pomóc!

Powyższe podsumowanie ma charakter ogólny. W przypadku zainteresowania poszczególnymi zagadnieniami prosimy o kontakt.

    Administratorem danych osobowych jest JB Solutions sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna 11, 80-864 Gdańsk, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000518202, NIP: 5842735503, REGON: 222071637. Adres e-mail: info@jbsolutions.pl (w tytule wiadomości prosimy o dopisek „dane osobowe”).

    Zmiany w Companies House – jakie nowe przepisy obowiązują spółki w Wielkiej Brytanii?

     

    Podobne wpisy