podpis elektroniczny
Uważaj na podpis elektroniczny – taka forma nie zawsze wystarczy! 
2025-05-26

Opinia zabezpieczająca – pewność podatkowa w obliczu klauzuli GAAR

2025-06-03

Współczesne przepisy podatkowe bywają skomplikowane. Organy podatkowe dysponują coraz większą liczbą narzędzi do walki z unikaniem opodatkowania. Jednym z nich jest klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – klauzula GAAR (General Anti-Avoidance Rule). Przedsiębiorcy szukają jednak narzędzi, które dadzą im pewność i ochronę. Opinia zabezpieczająca jest właśnie takim rozwiązaniem.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania (GAAR)

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania („Klauzula GAAR”) została wprowadzona do przepisów Ordynacji podatkowej w 2016 r. Zgodnie z art. 119a Ordynacji podatkowej czynność nie skutkuje osiągnięciem korzyści podatkowej, jeżeli osiągnięcie tej korzyści, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej lub jej przepisu, było głównym lub jednym z głównych celów jej dokonania, a sposób działania był sztuczny (unikanie opodatkowania).

Celem Klauzuli GAAR jest walka z agresywną optymalizacją podatkową. Pozwala ona organom podatkowym kwestionować czynności, które mają na celu osiągnięcie korzyści podatkowej sprzecznej z przedmiotem i celem przepisów. Zasadniczo, Klauzula GAAR uderza w transakcje, które wydają się sztuczne i których podstawowym celem było unikanie opodatkowania.

Czym jest opinia zabezpieczająca?

Ustawodawca, chcąc jednak zapewnić podatnikom możliwość zabezpieczenia się przed zastosowaniem Klauzuli GAAR, wprowadził instytucję opinii zabezpieczającej.

Zgodnie z art. 119w Ordynacji podatkowej, zainteresowany może wystąpić do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o wydanie opinii zabezpieczającej. Opinia zabezpieczająca służy przede wszystkim ochronie podatników. Daje ona pewność, że konkretna, planowana czynność lub zespół czynności nie będzie zagrożony zastosowaniem Klauzuli GAAR.

Opinia zabezpieczająca jest podobna do indywidualnych interpretacji podatkowych z tą jednak różnicą, że nie wydaje się interpretacji prawa podatkowego w zakresie tych elementów stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, co do których istnieje uzasadnione przypuszczenie, iż mogą być one przedmiotem decyzji z zastosowaniem Klauzuli GAAR.

Warto zwrócić uwagę, że o opinię zabezpieczającą może wystąpić zarówno podatnik, płatnik jak i każdy inny podmiot, który wykaże związek między czynnością (stanem faktycznym zawartym we wniosku) a potencjalnymi skutkami podatkowymi, w tym korzyściami podatkowymi, będącymi rezultatem czynności objętej wnioskiem. Co więcej z wnioskiem o wydanie opinii może wystąpić również kilku zainteresowanych.

Jak uzyskać opinię zabezpieczającą?

Procedurę uzyskania opinii zabezpieczającej szczegółowo regulują przepisy art. 119w – 119 zf Ordynacji podatkowej.

Wniosek składa się do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Powinien on zawierać dane istotne dla określenia podatkowych skutków czynności oraz zastosowania do tej czynności Klauzuli GAAR, w tym w szczególności:

  • dane identyfikujące wnioskodawcę;
  • wskazanie podmiotów dokonujących czynności;
  • wyczerpujący opis czynności wraz ze wskazaniem występujących pomiędzy podmiotami powiązań;
  • wskazanie celów, których realizacji czynność ma służyć;
  • wskazanie ekonomicznego lub gospodarczego uzasadnienia czynności;
  • określenie skutków podatkowych, w tym korzyści podatkowych, będących rezultatem czynności objętych wnioskiem;
  • przedstawienie własnego stanowiska w sprawie.

W przeciwieństwie do wniosku o wydanie interpretacji, do wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej może być załączona dokumentacja dotycząca czynności, w szczególności oryginały lub kopie umów lub ich projektów.

Treść opinii

Zgodnie z art. 119za Ordynacji podatkowej opinia zabezpieczająca zawiera w szczególności wyczerpujący opis czynności, której dotyczył wniosek, ocenę, że do wskazanej we wniosku korzyści podatkowej wynikającej z czynności nie ma zastosowania Klauzula GAAR oraz pouczenie o prawie wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

Trzeba podkreślić, że Szef KAS może również odmówić wydania opinii zabezpieczającej, jeżeli uzna, że przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, że do wskazanej we wniosku korzyści podatkowej wynikającej z czynności może mieć zastosowanie Klauzula GAAR. W odmowie, organ jest zobowiązany wskazać okoliczności świadczące o tym, że planowane działanie jest sztuczne i nastawione przede wszystkim na unikanie opodatkowania.

Termin wydania opinii

Szef KAS powinien wydać opinię nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Co istotne, w przypadkach uzasadnionych złożonością sprawy, w szczególności w razie zasięgnięcia opinii biegłego, powyższy termin może być przedłużany, nie więcej jednak niż o 9 miesięcy.

Opłata za wydanie opinii

Wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej podlega opłacie w wysokości 20.000 złotych, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Opłata od wspólnego wniosku zainteresowanych ulega zwiększeniu o 5.000 złotych od piątego i każdego kolejnego zainteresowanego (art. 119 zc Ordynacji podatkowej).


Powyższe podsumowanie ma charakter ogólny i dotyczy przepisów aktualnych na dzień publikacji artykułu. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia w konkretnej sprawie – skorzystaj z formularza kontaktowego.

Napisz do nas

    Administratorem danych osobowych jest JB Solutions sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna 11, 80-864 Gdańsk, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000518202, NIP: 5842735503, REGON: 222071637.