Rozliczanie straty podatkowej
Rozliczanie straty podatkowej
2025-09-15
Regulamin wynagradzania
Regulamin wynagradzania
2025-09-22

Koniec papierowych zgłoszeń do ZUS ułatwieniem dla przedsiębiorców

2025-09-17

Dotychczas pracodawcy mieli obowiązek przechowywania papierowych kopii zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych, nawet jeśli dokumenty były składane elektronicznie. Wymóg ten dotyczył m.in. formularzy ZUA, ZZA, ZCNA czy ZWUA i wiązał się z koniecznością archiwizacji dokumentów przez 5 lat. To jednoznaczny koniec papierowych zgłoszeń do ZUS i krok w stronę uproszczenia obowiązków administracyjnych.

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych uchyla ten przepis – oznacza to, że pracodawcy nie będą już musieli dublować dokumentacji. Zmiana obejmie również zgłoszenia dokonane w przeszłości.

Jak było do tej pory?

Dotychczasowe przepisy wymagały, aby płatnik składek, który zgłaszał pracownika do ubezpieczeń elektronicznie, posiadał także papierową kopię zgłoszenia podpisaną własnoręcznie przez pracownika i przechowywał ją przez 5 lat. Chociaż dane trafiały bezpośrednio do systemów ZUS, przedsiębiorcy byli zobowiązani przez ustawodawcę do gromadzenia papierowych wersji tych dokumentów, co generowało dodatkowe koszty i zajmowało miejsce w archiwach.

Co zmienia nowelizacja?

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych uchyla art. 36 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i znosi obowiązek gromadzenia papierowych kopii zgłoszeń elektronicznych. Od wejścia tej nowelizacji w życie pracodawcy nie będą już musieli dublować dokumentacji.

Co więcej, ustawodawca przewidział, że zmiana dotyczy również zgłoszeń sprzed wejścia w życie nowych regulacji. To korzystny dla przedsiębiorców krok w stronę pełnej cyfryzacji rozliczeń z ZUS, a zarazem koniec papierowych zgłoszeń do ZUS jako niepotrzebnego obciążenia biurokratycznego.

Jeżeli chcesz, aby Twoja firma w pełni wykorzystała możliwości cyfrowych rozwiązań w obszarze kadr i płac – powierz obsługę kadrowo-płacową naszym specjalistom: Kadry i płace – JB Solutions

Kiedy przepisy wchodzą w życie?

Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oczekuje obecnie na podpis Prezydenta RP. Wejdzie w życie 14 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw.


Powyższe podsumowanie ma charakter ogólny i dotyczy przepisów aktualnych na dzień publikacji artykułu. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia w konkretnej sprawie – skorzystaj z formularza kontaktowego.

Napisz do nas

    Administratorem danych osobowych jest JB Solutions sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna 11, 80-864 Gdańsk, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000518202, NIP: 5842735503, REGON: 222071637.