Nowe limity amortyzacji samochodów – od 1 stycznia 2026 roku wejdzie w życie istotna dla przedsiębiorców zmiana dotycząca limitów amortyzacji i leasingu pojazdów osobowych.
W dzisiejszym artykule przybliżymy, jakie dokładnie regulacje ulegną nowelizacji i kogo obejmą nowe limity. Opiszemy także, jakie konsekwencje podatkowe i praktyczne będą się z nimi wiązać.
Jakie będą nowe limity?
Na mocy ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2269), obniżone zostaną limity amortyzacji i leasingu dla pojazdów spalinowych.
Zgodnie z przepisami, odpisy amortyzacyjne będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tylko do określonych kwot:
- 225 000 zł – dla samochodów elektrycznych oraz napędzanych wodorem,
- 150 000 zł – dla samochodów spalinowych emitujących poniżej 50 g CO2/km,
- 100 000 zł – dla samochodów spalinowych o emisji CO2 równej lub wyższej niż 50 g/km.
Oznacza to, że obecny limit 150 tys. zł dla aut spalinowych zostanie obniżony aż o jedną trzecią. Zmiana ta obejmie zdecydowaną większość pojazdów dostępnych na rynku.
Cele i kontrowersje
Celem zmian jest promocja ekologicznych środków transportu – pojazdów elektrycznych oraz niskoemisyjnych. Jednak eksperci branży zwracają uwagę, że efekt może być odwrotny od zamierzonego.
Restrykcyjny próg 50 g CO2/km wyklucza większość samochodów spalinowych i hybryd, pozostawiając w praktyce jedynie drogie hybrydy plug-in (PHEV). Z kolei według danych Instytu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, średnia cena nowego samochodu osobowego już w 2024 roku przekroczyła 180 tys. zł. W tym kontekście limit 100 tys. zł wydaje się niestety niedostosowany do realiów rynku.
Nowe limity amortyzacji samochodów oraz zmiany w leasingu mogą znacząco wpłynąć na finanse Twojej firmy – warto przygotować się na nie z wyprzedzeniem. Sprawdź, jak nasi eksperci mogą dopasować rozwiązania do potrzeb Twojej firmy: Doradztwo biznesowe – JB Solutions
Skutki dla przedsiębiorców i przemysłu
Zdaniem ekspertów, zmiana będzie niekorzystna nie tylko dla firm, ale również dla branży motoryzacyjnej. Przepisy mogą skłonić przedsiębiorców do wyboru tańszych, używanych aut. To stoi w sprzeczności z celem ustawy, która wspiera zakup nowych, ekologicznych samochodów.
Ministerstwo Finansów podkreśla, że nie planuje nowelizacji ustawy ani wprowadzenia przepisów przejściowych dla leasingu. Oznacza to, że nowe limity wejdą w życie w niezmienionej formie.
Czy można jeszcze skorzystać z obecnych limitów?
Tak — ale tylko do 31 grudnia 2025 roku. Jeśli zakupisz pojazd i zgłosisz go do ewidencji środków trwałych jeszcze w 2025 r., możesz rozliczać amortyzację według dotychczasowego limitu (150 000 zł dla większości aut) — także w kolejnych latach.
Powyższe podsumowanie ma charakter ogólny i dotyczy przepisów aktualnych na dzień publikacji artykułu. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia w konkretnej sprawie – skorzystaj z formularza kontaktowego.