Dnia 5 czerwca 2025 r. Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy deweloperskiej (Dz.U. 2025 poz. 758), która wejdzie w życie 11 lipca 2025 r. Kluczowym założeniem tej nowelizacji jest jawność cen mieszkań i domów jednorodzinnych. Ma to umożliwić nabywcom porównywanie ofert i wyeliminowanie arbitralnego ustalania cen przez deweloperów.
W artykule przedstawiamy najważniejsze zmiany oraz potencjalne wyzwania związane z ich wdrożeniem – zwłaszcza dla firm, które muszą dostosować swoje działania do nowych realiów rynkowych.
Kluczowe zmiany w stosunku do dotychczasowych przepisów
- Każdy deweloper musi prowadzić dedykowaną stronę WWW, zawierającą część ogólną prospektu informacyjnego inwestycji oraz ceny brutto sprzedaży. Należy tam podać m.in. cenę za m² powierzchni użytkowej każdego lokalu czy domu oraz cenę całego lokalu albo całej inwestycji.
- Jeśli cena garażu, komórki lokatorskiej czy piwnicy nie jest zawarta w cenie mieszkania, deweloper musi osobno podać cenę każdego takiego pomieszczenia.
- Deweloper musi wyszczególnić wszelkie innych świadczeń pieniężnych należnych od nabywcy (np. opłaty za przyłącza, służebności itp.)
- Jeśli jakakolwiek cena ulegnie zmianie, deweloper musi „z dniem tej zmiany” niezwłocznie zaktualizować informację na swojej stronie, zachowując historię poprzednich stawek.
- Ustawa nakazuje również prezentację historii cen – tzn. deweloper ma pokazywać, jak ceny zmieniały się od momentu uruchomienia sprzedaży.
- Wszystkie reklamy, ogłoszenia i oferty sprzedaży muszą zawierać adres strony internetowej, na której dostępne są wymagane informacje cenowe. Dzięki temu klient zawsze może łatwo znaleźć aktualne dane.
- Raz dziennie deweloper ma przekazywać ministerstwu właściwemu ds. cyfryzacji dane cenowe ze swojej strony. Minister udostępni je na rządowym portalu danych, tworząc publiczny rejestr cen mieszkań.
Nowe obowiązki dotyczą nie tylko „typowych” deweloperów, lecz także innych przedsiębiorców, którzy prowadzą sprzedaż nieruchomości od dewelopera (np. firma kupiła mieszkanie na rynku pierwotnym i odsprzedaje je). Zwraca na to uwagę Polski Związek Firm Deweloperskich (PFZD) wskazując, że jest to rozwiązanie utrudniające działalność przedsiębiorcom “wtórnym”.
Nowe przepisy to obowiązek, ale i przewaga konkurencyjna – pod warunkiem, że przygotujesz się na czas. Sprawdź, jak możemy Ci pomóc: [Doradztwo biznesowe – JB Solutions]
Ryzyka i wyzwania wdrożenia nowych regulacji
Niektóre firmy deweloperskie będą musiały przebudować swoje serwisy internetowe, aby pomieścić całą wymaganą dokumentację i cenniki. Konieczna będzie także organizacja systemu zbierania, aktualizacji i wysyłki danych. To wszystko generuje dodatkowe koszty i wymaga zaangażowania zasobów IT oraz prawnych.
Dodatkowo ustawodawca przewidział surowe sankcje za brak pełnej transparentności. Niewdrożenie wymaganych rozwiązań oznacza automatyczne uznanie praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, Jak ostrzegał Polski Związek Firm Deweloperskich, UOKiK może nałożyć grzywnę sięgającą nawet 10% rocznego obrotu firmy.
Podsumowanie
Wejście w życie ustawy, dzięki której obowiązkowa będzie jawność cen mieszkań i domów, to przełom dla rynku nieruchomości. Z jednej strony zwiększa ochronę konsumentów, z drugiej stawia przed przedsiębiorcami nowe obowiązki i ryzyka.
Deweloperzy muszą nie tylko dostosować infrastrukturę techniczną, ale także zadbać o pełną zgodność prawną. Wdrożenie zmian wymaga starannego planowania i często – fachowego wsparcia.
Warto potraktować nowe regulacje nie jako przeszkodę, lecz jako okazję do uporządkowania procesów i budowania przewagi opartej na przejrzystości.
Powyższe podsumowanie ma charakter ogólny i dotyczy przepisów aktualnych na dzień publikacji artykułu. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia w konkretnej sprawie – skorzystaj z formularza kontaktowego.