Zewnętrzny CFO (1)
Kiedy i dlaczego warto pracować z zewnętrznym CFO?
2025-06-18

Rola „soft skills” na rynku pracy

2025-06-25

Umiejętności miękkie pracowników oraz liderów („soft skills”) zyskują na znaczeniu w porównaniu do kompetencji twardych („hard skills”), przez co stały się jednym z najważniejszych zasobów w rozwoju firmy.

Kluczowym pytaniem do kandydata na dane stanowisko pracy nie jest już tylko „co umiesz?”, ale także takie pytania jak: „jak pracujesz z innymi?”, „czy potrafisz reagować na zmiany?”, „jak rozwiązujesz konflikty?”.

Jakie korzyści mogą płynąć ze wspierania rozwoju kompetencji miękkich u członków zespołu? Podpowiadamy!

Umiejętności miękkie – na czym polegają?

„Soft skills” to szeroka gama kompetencji interpersonalnych i psychospołecznych. Wpływają one na efektywność pracy zespołowej, komunikację i przywództwo. Są też kluczowe dla adaptacji do zmian, kreatywności oraz odporności psychicznej.

W przeciwieństwie do „hard skills” są trudniejsze do zmierzenia, ale ich wpływ na wydajność organizacji jest potwierdzony zarówno badaniami, jak i praktyką rynkową.

Do najczęściej wymienianych „soft skills” należą:

  • komunikacja interpersonalna i aktywne słuchanie,
  • umiejętność współpracy i rozwiązywania konfliktów,
  • zarządzanie emocjami i inteligencja emocjonalna,
  • elastyczność poznawcza i adaptacja do zmian,
  • myślenie krytyczne i rozwiązywanie problemów,
  • kreatywność i inicjatywa,
  • zarządzanie sobą w czasie i samoorganizacja, przywództwo, motywowanie i wspieranie innych.

To właśnie powyższe umiejętności decydują o tym, jak członek zespołu radzi sobie w sytuacjach stresowych, jak adaptuje się do zmian, jak buduje relacje i jaką rolę odgrywa w grupie, a w przypadku lidera – jak sprawdza się w swojej roli.

Dlaczego liderzy powinni traktować soft skills jako inwestycję strategiczną?

Ani liczby, ani badania nie kłamią – według raportu World Economic Forum „Future of Jobs” z 2023 roku 44% umiejętności wymaganych w miejscu pracy ulegnie zmianie do 2027 roku. Kompetencje takie jak myślenie analityczne, kreatywność, odporność, elastyczność, przywództwo oraz wpływ społeczny znajdują się w pierwszej dziesiątce najważniejszych cech pracowników przyszłości.

Co więcej, badania przeprowadzone przez Harvard University, Carnegie Foundation oraz Stanford Research Center wykazały ciekawą zależność. Aż 85% sukcesu zawodowego wynika z dobrze rozwiniętych umiejętności miękkich. Należą do nich komunikacja, praca zespołowa oraz zdolności interpersonalne. Tylko 15% sukcesu zależy od umiejętności technicznych i wiedzy specjalistycznej.

Technologia to bowiem nie wszystko – i chociaż nowoczesne narzędzia, systemy, rozwiązania usprawniają liczne procesy, to człowiek ze swoją kreatywnością, empatią i umiejętnością adaptacji decyduje o ich efektywnym wykorzystaniu.

Umiejętności miękkie – co ich wysoki poziom w zespole daje organizacjom?

  • Zwiększona produktywność i efektywność
  • Łatwiejsza adaptacja do zmian
  • Sprawniejsza współpraca w zespołach zróżnicowanych i wielopokoleniowych
  • Bardziej zaangażowane zespoły

Jak wdrożyć strategię rozwoju soft skills w miejscu pracy?

Można wzmacniać umiejętności miękkie w organizacji na trzech poziomach:

  1. W procesie rekrutacyjnym
    Nie rezygnuj z kompetencji twardych, ale włącz do procesu oceny również analizę soft skills. Rozmowy sytuacyjne, zadania zespołowe czy testy osobowościowe mogą pomóc w ocenie potencjału kandydata pod tym kątem. Upewnij się jednak, że umiejętności miękkie są uwzględniane nie tylko w procesach rekrutacji, ale również oceny wyników, podwyżek i awansów.
  2. W strategii rozwoju
    Inwestuj w profesjonalne szkolenia i warsztaty dla pracowników skupiające się na konkretnych umiejętnościach. Pamiętaj, że nie jest to zbędny koszt, lecz inwestycja w efektywność i spójność organizacji.
  3. W codziennej kulturze organizacyjne
    Jako lider modeluj zachowania oparte na współpracy, otwartości i uważności na potrzeby innych. Dbaj o regularny feedback. Powinien on uwzględniać nie tylko wyniki, ale też sposób, w jaki są osiągane — relacje, komunikację i inicjatywę. Wprowadź programy coachingowe i mentoringowe. Dzięki nim doświadczeni liderzy mogą wspierać młodszych pracowników w rozwijaniu umiejętności miękkich.

Umiejętności miękkie na rynku pracy – podsumowanie

Firmy, które rozumieją znaczenie rozwoju umiejętności miękkich i skutecznie wdrażają odpowiednie programy, budują silniejsze zespoły. Takie zespoły są bardziej odporne, innowacyjne i efektywne. W efekcie przekłada się to na realną przewagę konkurencyjną na rynku.

Sprawdź więcej informacji na temat naszych kursów: jbskursy.pl 


Powyższe podsumowanie ma charakter ogólny i dotyczy przepisów aktualnych na dzień publikacji artykułu. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia w konkretnej sprawie – skorzystaj z formularza kontaktowego.

Napisz do nas

    Administratorem danych osobowych jest JB Solutions sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna 11, 80-864 Gdańsk, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000518202, NIP: 5842735503, REGON: 222071637.