prezenty okolicznosciowe dla praconikow a podatek jbs
Prezenty okolicznościowe dla pracowników a podatek
2024-12-17

5 ważnych zmian w prawie w 2025 roku

2024-12-20

2025 rok zbliża się wielkimi krokami – a wraz z nim zmiany w przepisach, które wpłyną na przedsiębiorców oraz pracowników. Poniżej przedstawiamy wybrane z nich.

1. Wzrost minimalnego wynagrodzenia i składek ZUS

Od 1 stycznia 2025 roku minimalne wynagrodzenie wzrośnie z 4 300 zł brutto do 4 666 zł brutto (wzrost o 366 zł brutto). Wzrośnie również minimalna stawka godzinowa – od Nowego Roku będzie wynosiła już nie 28,10 zł brutto, 30,50 zł brutto.

W odróżnieniu do lat ubiegłych, wzrost ten nastąpi tylko raz w ciągu roku.  

Wpłynie on również na wysokość składek ZUS, które będą obliczane na podstawie nowej kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. W 2025 roku ma ono wynieść 8 673 zł brutto, co w porównaniu z rokiem 2024, gdzie wynosiło ono 7 824 zł brutto, daje nam wzrost o 849 zł brutto. 

Poniżej porównaliśmy koszty ubezpieczenia społecznego w 2024 i 2025 r.:  

Na dzień publikacji artykułu ustawa nowelizująca zasady obliczania wysokości składki zdrowotnej nie została jeszcze podpisana przez Prezydenta. W tym temacie planujemy w najbliższym czasie osobny artykuł, dlatego serdecznie zapraszamy do śledzenia naszego bloga.

2. Kasowy PIT

Kasowy PIT to nowa metoda ustalania wysokości przychodu, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 roku. Zgodnie z tą metodą, przychód podatkowy będzie powstawał w momencie faktycznego otrzymania zapłaty za fakturę.

Jeśli jednak przedsiębiorca nie otrzyma od kontrahenta należności w ciągu 2 lat od dnia wystawienia faktury, to ostatecznie i tak będzie musiał zapłacić podatek.

Z kasowego PIT będą mogli korzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, których przychód w poprzednim roku nie przekroczył 1 000 000 zł – bez względu na wybraną formę opodatkowania. Nie skorzystają z niego jednak wspólnicy spółek cywilnych i jawnych.

Jest to korzystne rozwiązanie dla przedsiębiorców, które może ułatwić prowadzenie działalności w przypadku wystąpienia nieterminowych płatności od kontrahentów.

3. e-Doręczenia

Od 1 stycznia 2025 roku dla przedsiębiorców wpisanych do KRS/CEIDG od 1 stycznia 2025 r. oraz dla osób wykonujących zawody zaufania publicznego rozpocznie się obowiązek korzystania z e-Doręczeń.

E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, który ma na celu usprawnienie komunikacji między administracją publiczną a obywatelami oraz firmami.


Więcej o e-Doręczeniach pisaliśmy tutaj: Obowiązkowe e-Doręczenia od 2025 roku – kto musi się przygotować?


4. VAT UE

Od 1 stycznia 2025 roku małe przedsiębiorstwa w Unii Europejskiej będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT na terenie całej UE, dzięki wprowadzeniu tzw. “Procedury SME” (Small and Medium-sized Enterprises).

Aby skorzystać ze zwolnienia z VAT, łączny obrót firmy na terenie całej UE nie może przekroczyć 100 000 EUR rocznie (426 341,50 zł).

W każdym kraju, w którym przedsiębiorca chce skorzystać ze zwolnienia, jego obrót musi być niższy od lokalnego limitu obowiązującego w danym państwie członkowskim. Przedsiębiorca musi zarejestrować się w systemie SME, aby móc korzystać ze zwolnienia z VAT w innych krajach unijnych.

Dzięki nowym przepisom polskie firmy uzyskają możliwość korzystania ze zwolnienia w innych krajach UE, przy zachowaniu wspólnych unijnych limitów obrotów i obowiązków administracyjnych.

5. JPK CIT i zmiana limitu do prowadzenia pełnych ksiąg handlowych

Od 2025 roku wprowadzony zostanie obowiązek składania JPK CIT, czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego dla podatku dochodowego od osób prawnych przez podmioty przekraczające 50 000 000 EUR przychodu rocznie (213 175 000 zł) oraz podatkowe grupy kapitałowe.

JPK CIT to elektroniczna forma prowadzenia i przesyłania ksiąg rachunkowych oraz ewidencji podatkowych do urzędów skarbowych.

Wprowadzenie JPK CIT znacznie usprawni możliwości administracji skarbowej w zakresie precyzyjnego wyłaniania podmiotów do kontroli podatkowych. Firmy, których wyniki finansowe będą odbiegać od standardów przyjętych w danej branży lub wykazywać niestandardowe schematy działania, mogą znaleźć się w obszarze szczególnego zainteresowania urzędu skarbowego. To z kolei może skutkować zwiększonym ryzykiem przeprowadzania częstszych kontroli podatkowych.

Dodatkowo, od 1 stycznia 2025 limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia pełnych ksiąg handlowych zostanie podniesiony z 2 000 000 EUR (8 527 000 zł) do 2 500 000 EUR (10 658 750 zł) rocznie.


Powyższe podsumowanie ma charakter ogólny. Jeśli potrzebujesz szczegółowych informacji lub wsparcia w konkretnym przypadku, wypełnij formularz kontaktowy.

Napisz do nas

    Administratorem danych osobowych jest JB Solutions sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku przy ul. Jana z Kolna 11, 80-864 Gdańsk, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000518202, NIP: 5842735503, REGON: 222071637.
    Zarządzaj plikami cookies