Praktycznie jak co roku ustawodawca wprowadza nowości w zakresie przepisów podatkowych. Jedną ze zmian, na którą warto zwrócić uwagę są nowe przepisy w zakresie VAT dotyczące zasad określania miejsca świadczenia usług transgranicznych z różnych dziedzin (kultury, sztuki, sportu, rozrywki). W przypadku, gdy obecność uczestnika imprezy jest wirtualna. Zmiana ta może mieć istotne znaczenie m.in. dla branży szkoleniowej i konferencyjnej, w przypadku organizowania takich imprez w formie online.
Stan prawny do 31 grudnia 2024 r.
Do końca 2024 r. zasada określania miejsca świadczenia usług wstępu na określone wydarzenia była stosunkowo prosta i jedynie kluczowe było to czy odbiorcą usługi był podatnik czy niepodatnik.
Dla przypomnienia przepisy ustawy o podatku od towarów i usług („Ustawa VAT”) wprowadzają specyficzną definicję podatnika dla celów ustalania miejsca świadczenia usług (art. 28a). W uproszczeniu, podatnikiem według tej regulacji są przede wszystkim osoby wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy VAT) oraz podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ówczesnym art. 28g ust. 1 Ustawy VAT:
miejscem świadczenia usług wstępu, świadczonych na rzecz podatników, na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe i podobne, takie jak targi, wystawy, kongresy, konferencje, imprezy sportowe, parki rozrywki, koncerty, przedstawienia teatralne, kina, wystawy objazdowe, było miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywały.
Choć nie wynika to wprost z przepisów Ustawy VAT, to na podstawie przepisów unijnych, przez usługę wstępu trzeba rozumieć usługę, której podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej, w szczególności:
- prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
- prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
- prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria (art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej).
Dotychczasowy przepis Ustawy VAT, dla celów określenia miejsca opodatkowania, nie rozróżniał sytuacji gdy obecność na takich imprezach była fizyczna czy też wirtualna.
W zakresie usług świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, art. 28g ust. 2 Ustawy VAT wskazywał na ogólną zasadę, bez wyjątku czy usługi te dotyczą wstępu czy też innych usług. Zgodnie z tym przepisem miejsce opodatkowania wszelkich usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, było miejsce, w którym ta działalność faktycznie była wykonywana.
Co się zmieniło od 1 stycznia 2025 r.?
Ustawą z 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 1 stycznia 2025 r., zmieniono treść art. 28g Ustawy VAT. Kluczowa zmiana dotyczy usług wstępu na wydarzenia online lub transmitowane na żywo (tzw. wirtualne wydarzenia).
Odnośnie usług wstępu świadczonych na rzecz podatników, nowy przepis rozróżnia sytuacje gdy dana impreza odbywa się fizyczne czy tez wirtualnie. I tak:
- gdy usługa wstępu dotyczy uczestnictwa fizycznego – wówczas miejscem świadczenia (opodatkowania) będzie miejsce gdzie imprezy faktycznie się odbywają;
- gdy usługa wstępu dotyczy uczestnictwa wirtualnego – wówczas miejscem świadczenia (opodatkowania) będzie miejsce siedziby usługobiorcy zgodnie z ogólną zasadą z art. 28b Ustawy VAT.
Z kolei w przypadku konsumentów (niepodatników), wirtualny charakter usług w dziedzinie kultury, sztuki, rozrywki etc., przesądza o miejscu opodatkowania w miejscu siedziby nabywcy. Powyższe wynika wprost z nowego przepisu art. 28g ust. 3 Ustawy VAT zgodnie z którym:
W przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 2, dotyczą działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, w którym podmiot niebędący podatnikiem, na rzecz którego są świadczone te usługi, posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Podsumowanie
Dlatego też, jeżeli podmiot zagraniczny będzie świadczył online usługę na rzecz konsumentów w Polsce, miejscem opodatkowania takiej usługi będzie właśnie Polska (jako miejsce zamieszkania uczestnika). Takie podejście zaprezentował również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w jednej z pierwszych interpretacji dotyczącej nowych przepisów w zakresie interaktywnych kursów online do nauki języka angielskiego dla osób fizycznych (interpretacja z 3 marca 2025 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.37.2025.2.GK).
W JB Solutions oferujemy usługi doradztwa i planowania podatkowego, które pomoże Ci bezpiecznie poruszać się po zmieniających się przepisach – także w zakresie usług online. Skontaktuj się z nami!
Powyższe podsumowanie ma charakter ogólny i dotyczy przepisów aktualnych na dzień publikacji artykułu. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia w konkretnej sprawie – skorzystaj z formularza kontaktowego.